16 mar 2019

Trudne odpady - paragony i rachunki

Wydawałoby się, że papierowe paragony, które dostajemy przy okazji codziennych zakupów, są niekłopotliwym i prostym do recyklingu odpadem. Papier = makulatura. Ale niestety w przypadku paragonów sprawa się komplikuje. Drukowane są na papierze termicznym, który nie nadaje się do recyklingu. Powinny trafiać do odpadów zmieszanych i na wysypiska.
W dodatku papier termiczny jest prawdopodobnie szkodliwy dla zdrowia, coraz częściej można natrafić na informacje, że w jego składzie znajduje się szkodliwy Bisfenol A, czyli BPA (znajdujący się także w puszkach/konserwach).
O bisfenolu nasłuchałam się wystarczającego złego, żeby go unikać. BPA ma budowę zbliżoną do żeńskiego hormonu płciowego – estrogenu, dlatego może oddziaływać na funkcjonowanie układu hormonalnego.  Bisfenol A może dostać się do naszego organizmu przez układ pokarmowy, oddechowy oraz "przez skórę, głównie przez dotykanie paragonów, ale także w wyniku wkładania do ust przez dziecko plastikowej zabawki. Najbardziej narażone na kontakt z BPA przez skórę są kasjerki w sklepach. Stężenie BPA w paragonach jest nawet 250-1000 razy większe niż w żywności, a jego przenikalność przez skórę wynosi aż 46%." (źródło).

Kiedyś oglądałam dokument o pestycydach i bisfenolu, bardzo  przygnębiający + pewna dawka spiskowości, ale jednak warto:



A na poniższym zdjęciu znajduje się przygotowana przeze mnie do wyrzucenia kolekcja paragonów z kilku ostatnich miesięcy. Miałam kiedyś taką fantazję, że będę zapisywać swoje wydatki, aby lepiej zarządzać swym budżetem. Haha :-) Cierpliwości starczyło mi na miesiąc, a potem już tylko odkładałam te paragony z myślą, że wprowadzę je wszystkie do Excela hurtem na koniec miesiąca. To się nigdy nie stało :-) No, ale budżet się dopina, więc postanowiłam się pozbyć tych karteluszków i rozejrzeć za inną metodą. Paragony powędrowały do zsypu i tak się zastanawiam, jak tu ograniczyć ich ilość, oprócz odmawiania wydrukowania dodatkowego potwierdzenia, kiedy płacę kartą. Macie jakieś pomysły?




5 komentarzy:

joanna pisze...

przeczytałam właśnie, że jest też w woreczkach od kasz czy ryżu i uważam, że to niezłe przegięcie!

Ania pisze...

Ha! Nie miałam pojęcia, że paragony są też trujące. Matko, no to co nie jest?

Dawid85 pisze...

Trudnymi odpadami są również różnego typu nieczystości ropopochodne. Ich odpowiednie zagospodarowanie najlepiej powierzyć odpowiednim firmom.
http://modeko.net.pl/Oferta/Odpady-ropopochodne/

Cabera pisze...

Firma https://www.skip.bialystok.pl/wywoz-odpadow zajmuje się wywozem równego typu odpadów. Warto zapoznać się z jej ofertą.

naresh pisze...

I think this is an informative post and it is very useful and knowledgeable. Therefore, I would like to thank you for your efforts in writing this article. Thanks for sharing the best article post
Here is sharing oracle cc&b related stuff that may be helpful to you.
oracle cc&b Training